«Şambelan la viezuri»

Cea de-a treia premieră a dramaticului băcăuan, care a început în forţă actuala stagiune, s-a petrecut vineri, cu un spectacol fantezist, ludic şi plin de prospeţime. Este vorba de o premieră absolută, Şambelan la viezuri de Puşa Roth, o fantezie dramatică într-un act după „Pagini bizare” de Urmuz, frumoasă „ispravă” realizată în colaborare cu Societatea Română de Radiodifuziune. Spectacolul este însoţit de un caiet-program documentat, bine gândit, conceput de redactorii Costin Tuchilă şi Eduard Rudolf Roth de la Radio Bucureşti.

pusa roth premiera sambelan la viezuri teatrul bacovia bacau urmuz

Trebuie spus, înainte de toate, că autoarea textului, Puşa Roth, reuşeşte să transpună scenic „indicibilul umor” al lui Urmuz, atât de special, cu tot amestecul său de bizar, suprareal, grotesc, găsind, în mod ingenios, elemente de legătură între istorioarele nonconformiste, ascuţit inteligente, trăznite la culme ale lui Demetru Dem. Demetrescu-Buzău zis Urmuz. Cel care a fost un suprarealist „avant la lettre”, lui „monsieur” Breton venindu-i mai târziu ideea cu dicteul automat. Autoarea savuroasei „fantezii dramatice” (care a fost iniţial un scenariu radiofonic) imaginează un microunivers populat de fiinţe stranii, un amalgam de regnuri, care se tot intersectează într-o hazlie harababură, proliferând, prin simpla lor prezenţă, absurdul.

pusa roth urmuz stamatida personaj sambelan la viezuri palnie harababura

În Şambelan la viezuri apare un personaj creat de Puşa Roth şi anume, Stamatida, nevasta lui Stamate, cea care trăieşte o veritabilă dramă conjugală, fiind tradusă în amor cu o… pâlnie (doar cu aceasta poate „comunica” soţul ei). Personajul este întruchipat scenic de proaspăt absolventa Eliza Judeu, un adevărat spiriduş, o actriţă cu o teribilă poftă de joc, amuzantă, inventivă, plină de nerv. Într-un cuvânt, un debut notabil. Poftă de joc are de altfel întreaga distribuţie, din care fac parte Florin Crăciunescu (simpatic, ataşant, plastic în mişcare, ghiduş), Viorel Baltag (autor al unui izbutit personaj, Bufty, „în vârstă de patru ani”), Daniela Rotari Vrânceanu şi Gabriel Duţu (amândoi foarte buni, expresivi, „haioşi” în Ismaïl şi Tumavitu), Adrian Găzdaru, Florina Găzdaru (care şi-au asimilat creator rolurile), Ştefan Ionescu, Nina Gherghişan şi Valentin Branişte, ultimii debutând „vizibil”, deci bine, ca profesionişti pe scena băcăuană.

sambelan la viezuri fantezie dramatica urmuz pusa roth suprarealism andre breton bacau florin craciunescu

Regia acestui spectacol foarte tineresc este semnată de Constantin Dinischiotu, pe care-l „aranjează” această nouă postură ludică, domnia sa demonstrându-ne că are umor, spirit fantezist , ironie benignă. Ce se mai reţine din această năstruşnică montare care aduce alt aer la Teatrul „Bacovia”? Costumele excelenţe, „dinlăuntrul” acestei fantezii, care sunt create de Cristina Ciobanu, cu mult har şi muzica lui George Marcu, un adevărat personaj în spectacol.

Carmen Mihalache

„Deşteptarea”, Bacău, luni 20 septembrie 1999

pusa roth urmuz personaje dramatizare fantezie teatru scena absurd palnie urmuz pagini bizare

Igor Stravinski, Petrușka, tabloul I (Introducere, Camera șarlatanului, Dans rusesc). New York Philharmonic Orchestra, dirijor: Pierre Boulez

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s