Remember

Proiectul realizării unor emisiuni construite pe ideea de a sintetiza o temă foarte frecventată în dramaturgia universală sau tipologia unor personaje, oferind unor actori de marcă posibilitatea unor veritabile recitaluri, a prins contur în toamna anului 2004. Le-am programat alternativ cu emisiunile din seria Clasicii dramaturgiei universale, în ultima duminică a lunii, la Radio România Cultural. Profile critice ale unor mari dramaturgi, din antichitate până la mijlocul secolului al XX-lea, Clasicii dramaturgiei universale (realizatori: subsemnaţii şi Vasile Manta) vor împlini în noiembrie 2005 opt ani de existenţă (73 de ediţii până în august 2005). Nu credeam, poate, atunci, în noiembrie 1997, că „aventura” critică va dura atât de mult. Materialul generos, înregistrările din Fonoteca de Aur a Radiodifuziunii şi mai ales ecourile favorabile, adesea superlative, ale ascultătorilor, ne-au oferit garanţia că eforturile nu sunt zadarnice. În plus, credem că am reuşit să oferim şi celor mai puţin iniţiaţi în istoria dramaturgiei universale un ghid util pentru cunoaşterea operei acelor autori a căror valoare este considerată clasicizată.

pusa-roth-costin-tuchila-clasicii-dramaturgiei-universale-teatru-radiofonic-eseu-teatral-recital-tema-puterii-teatru-universal1

Seria de emisiuni deschisă cu Dramele puterii nu poartă un nume. De ce ar fi trebuit să poarte? Orice generic ar fi fost inutil, pentru că fiecare din cele patru emisiuni de până acum are individualitatea ei, conferită de tema aleasă şi de personalitatea actorului (actorilor) supuşi probei de forţă presupuse de un asemenea recital, în care interpretează cinci roluri şi trebuie să fie ei înşişi dar totodată diferiţi, cu un singur mijloc de expresie: vocea. Într-un reportaj la TVRM, Marina Roman caracteriza aceste emisiuni cu o sintagmă potrivită: eseuri teatrale. În „Cronica Română’’, Eugen Comarnescu le califica drept exerciţii de virtuozitate. Cât despre alegerea textelor, intenţia noastră a fost ca, oprindu-ne la o temă sau la o tipologie, să oferim titluri semnificative din istoria dramaturgiei universale, urmând metabolismul secret al temei sau evoluţia personajului, dar şi potrivite personalităţii artistice a actorului, capacităţii sale proteice, valorificate plenar de regizorul Cristian Munteanu. Şi mai cu seamă, înscriindu-ne în rigorile expresive cerute de structura unei emisiuni de teatru radiofonic.

După Dramele puterii au urmat: Slugi isteţe şi bufoni. Cinci personaje în interpretarea actorului Horaţiu Mălăele (30 ianuarie 2005), Peţitoare şi cumetre. Cinci personaje în interpretarea actriţei Dorina Lazăr (27 martie 2005), Îndrăgostiţi în teatrul lumii. Interpretează: Delia Nartea şi Cristian Iacob (29 mai 2005, audiţie la Majestic în 16 mai).

Costin Tuchilă

Puşa Roth

Din Mapa de presă a audiţiei spectacolului Dramele puterii, 19 septembrie 2005, Hotelul Majestic Bucureşti

Johann Pachelbel, Canon în Re major, London Symphony Orchestra

Anunțuri

Un gând despre „Remember

  1. Pingback: Liber sa spun - Constrate. Cinci personaje în interpretarea actorului Mircea Albulescu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s